Konzorcij od osam organizacija iz pet različitih zemalja Europe službeno je pokrenuo ALPER-EU K12 Agile Learning of Programming with Educational Robotics, ambicioznu Erasmus+ KA220SCH inicijativu osmišljenu za transformaciju načina na koji učenici osnovnih škola uče programiranje. Partneri su se okupili 26. studenog 2025. na prvom punom sastanku projekta, označavajući operativni početak 27-mjesečnog programa koji traje od studenog 2025. do siječnja 2028., s ukupnim proračunom od 400.000 eura. Koordinira ga profesor Antonios Konstantaras s Odjela za elektroničko inženjerstvo Hellenic Mediterranean University (HMU), Grčka. ALPER-EU nastoji primjenjivati agilni timski rad, rješavanje problema i programabilnu obrazovnu robotiku u učionice djece u dobi od šest do dvanaest godina. Konzorcij se sastoji od još sedam dodatnih partnera:
- Sveučilište u Malti,
- Institut za obrazovnu politiku – Ministarstvo obrazovanja, vjerskih poslova i sporta (Grčka),
- Uprava za digitalnu pismenost i prijenosne vještine Ministarstva obrazovanja, sporta, mladih, istraživanja i inovacija (Malta),
- Osnovna škola u Heraklionu (Grčka),
- Osnovna škola Pećine (Hrvatska),
- Agrupamento de Escolas Terras do Ave (Portugal) i
- Škola za djecu s posebnim potrebama “Dermės” (Litvanija).
Zajedno predstavljaju proaktivnu mješavinu nacionalnih obrazovnih vlasti, sveučilišta i inovativnih škola, osiguravajući da su politika, istraživanje i učionica čvrsto povezani tijekom cijelog projekta. U svojoj srži, ALPER-EU uvodi verziju agilne metodologije prilagođenu djeci, koja se široko koristi u Industriji 4.0. Umjesto tradicionalne, linearne obrade nastavnog gradiva, djeca će učiti programiranje kroz iterativne “agilne sprintove”: kratke cikluse planiranja, izgradnje, testiranja, evaluacije i poboljšanja. Ovi agilni sprintevi bit će usredotočeni na obrazovnu robotiku, koristeći optičke programske platforme i programabilne komplete koji čine kodiranje opipljivim, zabavnim i suradničkim. Tijekom sljedeće dvije godine, partneri će dizajnirati cjeloviti agilni kurikulum programiranja koji će se sastojati od 60 robotičkih sprintova, od kojih svaki uključuje upute za izgradnju robota u 3D-u, dizajne sustava temeljenih na senzorima i aktuatorima te korak-po-korak vježbe programiranja u Scratchu. Cilj je pomoći djeci da razumiju programiranje kao kreativnu aktivnost rješavanja problema koja se proteže izvan zaslona računala u stvarni svijet. Ključna inovacija projekta je novi alat za procjenu angažmana učenika koji koristi tehnike računalnog vida. Alat će pratiti pogled učenika, orijentaciju lica i obrasce pažnje tijekom aktivnosti programiranja, nudeći učiteljima objektivne pokazatelje angažmana učenika—područje koje je poznato da je izuzetno teško mjeriti u osnovnoškolskom obrazovanju. Sustav ima za cilj podržati inkluzivnije pristupe poučavanju, dok u potpunosti poštuje standarde zaštite podataka Europske unije. ALPER-EU će također pružiti strukturirani program obuke za učitelje, kombinirajući online module s radionicama uživo. Učitelji iz Grčke, Malte, Hrvatske, Litve i Portugala će isprobati agilnu metodologiju, testirati alat za angažman i doprinijeti evaluaciji utjecaja kurikuluma. Rezultati će se široko diseminirati putem mreže SCIENTIX ambasadora, kojom će se doprijeti do STEM nastavnika u više od 50 zemalja, te dodatno putem lokalnih multiplikatorskih događaja, posjeta školama i digitalnih platformi s otvorenim pristupom. Dok Europa nastoji ojačati digitalne vještine od vrlo rane dobi, ALPER-EU projekt predstavlja hrabar korak prema učionicama koje odražavaju timski rad, kreativnost i tehnološke inovacije iz stvarnog svijeta. S pokretanjem projekta, konzorcij započinje rad na onome što se nada da će postati novi europski model za obrazovanje programiranja na razini osnovne škole.
Zapratite nas i na službenoj web stranici i društvenim mrežama!




